25/09/2025
Aquesta setmana s’ha instal·lat al Passeig de Centelles, l’exposició itinerant “Operació Aigua”, iniciativa d'Agbar centrada en la sensibilització per a un consum responsable de l’aigua. La mostra didàctica, que es podrà visitar fins al 12 d’octubre, compta amb el suport de l’Ajuntament de Centelles, ha estat inaugurada per l’alcalde del municipi, Josep Paré Aregall, i el director Agbar Catalunya Central, Elias Serraviñals, amb l’assistència d’altres membres del consistori i d’Agbar.
L’exposició persegueix conscienciar la ciutadania sobre la situació actual i futura de la disponibilitat d’aigua, sobre els usos i abusos que en fem com a societat i sobre l’impacte que aquestes accions tenen en el medi natural. La mostra està dirigida al públic general, amb un èmfasi especial en el familiar i escolar. En els pròxims dies s’espera que l’exposició rebi diverses visites de les escoles del municipi.
L’alcalde de Centelles, Josep Paré, ha destacat que “des de l’Ajuntament es valora de manera positiva aquesta exposició que contribueix al foment i conscienciació d’un ús responsable de l’aigua; una mostra que està oberta a tota la població però vull destacar la vessant pedagògica amb les visites escolars planificades aquests dies en aquest espai públic”. Ha afegit que és “el preludi del treball amb Agbar amb inversions a Centelles per a la millora de la xarxa que han de contribuir també a l’estalvi d’Aigua”.
En paraules d’Elias Serraviñals, director Agbar Catalunya Central “la conscienciació i la sensibilització ciutadana en el consum responsable de l’aigua és imprescindible per fomentar una cultura de sostenibilitat, garantir la preservació dels ecosistemes aquàtics i assegurar la disponibilitat d’aquest recurs essencial per a les generacions presents i futures. A través d’hàbits quotidians responsables, la ciutadania pot contribuir activament a una gestió més eficient. Per tant, qualsevol gest a favor de l’estalvi d’aigua suma, encara que sigui petit”.
I afegeix: “des d’Agbar sempre hem estat compromesos amb la sensibilització de la ciutadania, especialment del jovent. L'exposició és un exemple més d’aquest compromís que ampliem al públic adult perquè tothom prengui consciència que la gestió de l’aigua esdevé una qüestió essencial en el context global de canvi climàtic”. I per això, Serraviñals anima a visitar-la pel seu caràcter divulgatiu: “la mostra ens interpel·la davant l’impacte que tenen les nostres accions en el medi natural i, especialment, en un recurs escàs com és l’aigua”.
L’exposició “Operació Aigua” compta amb quatre blocs -“Com contaminem l’aigua?”, “Com s’embruta l’aigua?”, “Aigua per a tothom?” i “Quanta aigua consumeixes?”- on posa en relleu dades rellevants sobre la seva accessibilitat, com el cas de la xifra que indica que més de 800 milions de persones a tot el món no disposen d’aigua potable, o que més de 4.000 milions de persones no tenen accés a lavabos i que un 80 % de les aigües residuals es llencen als rius i al mar sense tractar, fet que provoca la contaminació de les aigües.